fredag 2 december 2011

Hemma hos morsan...

Min fina tomteflicka...
har jag varit nu några timmar och julpyntat och städat, hittade en liten tomte uppe i skåpet, som jag virkade till min systerdotter för 30 år sedan när hon var liten. Som hon inte ens såg åt och inte ville ha :(
så mamma behöll den... Mamma fick en garntomte för ca 70 år sedan av sin moster Anna som är hennes käraste ägodel... den tog jag också ner och satte på samma ställe som den alltid sitter på vid jul...


Lite fint på balkongen ska det vara med

Ska stanna hemma denna helgen - kanske gå på julgospel i kyrkan på söndag... Inget går upp mot musik och atmosfären i en kyrka - julstämning.
Julen är nästan trevligast innan själva julaftonsfirandet - det går över så fort - och mycket besvikelser, förväntningar och ensamhet för många. Det är allt annat hela december som är mer stämningsfullt, alla julmässor, julbord, lucia, alla upplysta fönster och gårdar - allt pyssel och bakande, julstädning och pyntande. Dekorera med varma röda toner hemma som lyser upp denna mörka tid. Bara människor tog det lite lugnt och inte hade så stora krav och ska göra så mycket som är onödigt - stressa och hinna med. Ta det lugnt och njut av allt det vackra och stämningsfulla.. Och spring inte i alla affärer efter dyra julklappar. 
Det är inte därför vi firar jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar